penjagaan radiator

expr:id='"post-body-" + data:post.id' itemprop='articleBody'>
                                                                                                  
                                             SUDAHKAH ANDA MEMERIKSA RADIATOR KERETA ANDA???
                                                                          Oleh Gi-joe Jb
kebanyakan keta2 yg tpksa melakukan overhaul di bengkel2 adalah krna punca utamanya ialah AIR!!! Keta2 yg alami masalah pd radiator akn mgalami kpanasan yg mlampau or biasa bdk2 keta pnggil overheating! Lbh malang klo kita tk perasan dgn meter penunjuk suhu dn terus drive smbil memakai kaca mata hitam,siku keluar kt tingkap dgn sesekali jeling2 kt keta sbelah yg ada awek drive..sekali keta dh berasap baru nk pucat.hehehehe....  
JENIS2 RADIATOR:
Ada beberapa jenis2 radiator yg dijual kt bengkel serta kdai sparepart.bg keta2 model lama radiatornya adlah diperbuat dri tembaga,bg model2 yg moden cth spt model PROTON WIRA dn seterusnya radiatornya diperbuat drpada aluminium serta plastik dibahagian atas.RADIATOR FLUSHINGTp kita perlu igt bahawa air or coolant yg ada didlm radiator tdk akn mampu utk digunakan dlm jangka wktu yg lama.kenapa aku ckp mcm ni?sbb air or coolant tu akn jd duri dlm daging kpd keta anda.ia akn mjadi kotor,karat dn keladak yg blh mnjahanamkn kmponen2 lain didlm sistem.jahat tak? Mst la jahat so utk mgelakkn perkara ni dri trjadi skurang2nya setiap 1-2thn air or coolant itu perlu diganti dgn yg bru.
korang blh beli RADIATOR FLUSH yg ada djual di kedai2 sparepart.produk ni akn mbersihkn segala apa jadah kotoran yg ada didlm radiator.COOLANTAdalah diingatkn sblm kita membeli coolant,kta mstlah tau jnis2 coolant yg sesuai utk radiator keta anda.ingat,jd sblm membeli kita perlu teliti dulu,bknnya kita terus tgk harga dgn dahi yg berkerut dn wat muka petak tnda tk puas hati kt tokey kedai.wakakakakakaka..
ok,bg radiator yg dperbuat dri tembaga yg khususnya utk keta2 mdel lama coolant yg sesuai adlah yg bwrna hijau krna ianya bsifat toksid selain ianya mmg coolant yg terawal dicipta utk radiator jnis tembaga.
bg keta2 mdel moden yg kbnyaknnya radiator jns aluminium,coolant bwrna merah adalah disyorkn,klo korang degil nk pakai yg wrna hijau lantak,radiator korang terhakis pdn muka,ingat! Sbb coolant hijau jenis bertoksid.RISIKO?
 Suka diingatkn bhawa ilmu yg dianggap remeh dn ringkas ni akan mengurangkn risiko keta anda tsadai ditepi jalan dgn muka masam mencuka pd satu hari nnt.FAKTA2 YG AKU PERNAH DGR TTG RADIATOR!
1 ada sesetengah mekanik oldskol tk gunakan coolant didlm radiator tp hanya isi air dn ditambah dgn sesudu minyak masak utk mgelakkn karat.
2 khabar2 angin ada ckp yg jeep2 bwk sayur kt cameron hinglands hanya gunakan coca cola sbgai coolant.
3 walaupun coolant mpunyai wrna yg menarik serta bau yg memikat,meminumnya blh menyebabkn kecederaan dalaman yg serius serta menjanjikan kenduri arwah utk org2 kg dn kwn2 yg mengenali diri anda.hahahaha...
Jd kesimpulannya senang,rajin2 la periksa paras kndungan air dlm radiator anda.seminggu skli pn ok tk susah pun,klo kurang tambah,klo cukup pegi la korang drive dgn senang hati kesana sini. 
PERIKSALAH AIR OR COOLANT KERETA ANDA

THANKS SUDI BACE!! SUKE LIKE JE OKEY !

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...