generasi pertama proton saga
PROTON Saga buat julung-julung kalinya dilancarkan oleh bekas
Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad pada tahun 1985. Model ini
sebenarnya dibangunkan menerusi kerjasama syarikat pengeluar kereta
tempatan, Proton dengan Mitsubishi Motors dari Jepun.
Ia
dibina di atas platform model Mitsubishi Lancer Fiore yang mula
dihasilkan pada tahun 1983. Tergolong dalam segmen B, Proton Saga
mendapat sambutan amat menggalakkan daripada seluruh rakyat Malaysia.
Nama
Saga yang sebenarnya dipilih daripada satu peraduan untuk menamakan
kereta pertama negara itu. Selain menjadi kereta buatan nasional
pertama yang melintasi Jambatan Pulau Pinang ketika pembukaannya pada
14 September 1985, Proton Saga juga telah diserahkan kepada Muzium
Negara sebagai simbol bermulanya penglibatan Malaysia dalam industri
automotif.
Dilengkapi dengan enjin SOHC 4 silinder keluaran
Mitsubishi, ia ditawarkan dalam dua varian iaitu enjin bersesaran 13.
liter dan 1.5liter. Pembeli juga berpeluang untuk memilih transmisi
manual lima kelajuan atau automatik tiga kelajuan yang dikenali sebagai
Mitsubishi-Matic (bermula tahun 1990).
Pada peringkat awalnya, Proton Saga ditawarkan sebagai
sebuah sedan empat pintu, sebelum ia diluaskan kepada varian hatchback
yang diperkenalkan pada tahun 1988 sebagai Proton Knight, sebelum nama
itu ditukar kepada Saga Aeroback.
Pada tahun 1989, Proton Saga mula menembusi pasaran United Kingdom yang kemudiannya menjadi pasaran eksport terbesar buat Proton. Setahun selepas itu, enjin Proton Saga ditukar kepada enjin Orion 12 injap ditingkatkan kuasanya sehingga 67 kW.
Bagi pasaran domestik, Saga menerima proses penambahbaikan dengan model Megavalve. Ia menerima modifikasi baru termasuklah gril radiator,sementara tali pinggang belakang dan lampu brek ketiga dijadikan peralatan standard.
Pada tahun 1989, Proton Saga mula menembusi pasaran United Kingdom yang kemudiannya menjadi pasaran eksport terbesar buat Proton. Setahun selepas itu, enjin Proton Saga ditukar kepada enjin Orion 12 injap ditingkatkan kuasanya sehingga 67 kW.
Bagi pasaran domestik, Saga menerima proses penambahbaikan dengan model Megavalve. Ia menerima modifikasi baru termasuklah gril radiator,sementara tali pinggang belakang dan lampu brek ketiga dijadikan peralatan standard.
No comments:
Post a Comment